نشست کمیته تحقیق و پژوهش استان مازندران با دکتر عبدالهادی جوانیان درخصوص سیستم انرژی :هوازی

Print pageEmail page

IMG_۲۰۱۵۰۴۲۲_۱۱۵۵۴۹

نکات مهم در خصوص سیستم انرژی از دیدگاه دکتر جوانیان مدرس دانشگاه

سیستم های انرژی به دو گروه هوازی و غیر هوازی تقسیم میشوند سیستم های هوازی و بی هوازی، که هریک سازگاریهای مختلفی در بدن ایجاد می کنند.از جمله سازگاریها با تمرینات هوازی:سازگاری عضلانی، قلب و عروق، دستگاههای انرژی هستند.

سازگاری عضلانی مثل نوع تارهای عضلانی، فراهمی مویرگی، ذخیره میوگلوبین، عملکرد میتوکندری و آنزیم های اکسایشی .

سازگاری با سیستم های انرژی: با تمرینات هوازی خیلی بیشتر و بهتر میتوان از چربی به عنوان منبع انرژی تمرین استفاده کرد.این توانایی باعث میشود که گلیکوژن عضله و کبد با آهنگ کندتری استفاده شود.که در نتیجه آن خستگی به تعویق می افتد.

سازگاری با دستگاه قلب و عروق در : اندازه قلب، حجم ضربه ای(SV)، ضربان قلب   (HR  )، برون ده قلبی  (Q)، جریان خون، فشار خون، حجم خون.

از جمله ورزشهای متداول با سیستم هوازی ورزش ایروبیک است که با موسیقی اجرا میشود.موزیک مناسب تعیین کننده شدت فعالیت میباشد و نامناسب بودن موسیقی باعث :عدم ایجاد نشاط، عدم ارسال مناسب پیام های عصبی و اثر سوء بر روی سلولهای بنیادی و عملکرد بصل النخاع دارد.

عامل مهمی که باید همیشه به آن توجه کرد ورزش همیشه و همه جا برای افراد مفید نیست و معایبی بدنبال دارد از جمله این معایب:مرگ ناگهانی در ورزش (Heart Failure ) بدلیل نارسایی قلبی و مشکلات دریچه ای قلبی میباشد که ورزشکار از ابتلا به این بیماریها بی خبر است و مبادرت به اجرای فعالیت شدید میکند.در قبل از شروع تمرین یکسری اهداف باید برای تمرین تعریف شود که منجر به توسعه همه سویه، توسعه بدنی خاص هررشته ورزشی، بالا بردن توانایی اجرای همه تکنیک های مورد نیاز، ابعاد روانی و همیوپاتی، ارتقای سطح بهداشت وسلامت هر ورزشکار، مانع آسیب ورزشکار و ارتقا سطح دانش نظری ورزشکار شود.بعد از تعیین اهداف شناسنامه ای مبنی بر پرسشنامه پزشکی افراد، حیطه های شناختی افراد( Cagnetive)، جنسیت، ویژگی آنتروپومتریک(قد، وزن و… ، تعیین سطح آمادگی افراد، تعیین شدت مناسب تمرین هوازی(MHR, VO2MAX , …) از فرد گرفته میشود تا فعالیتی را متناسب با توانمندی خود اجرا کند.

گفتگوگر: مسئول کمیته پژوهش استان مازندران(مهسا رضایی)